Арто Чифчиян за причината да стане диригент и визията му за 2024г.
В интервю с Добрич Онлайн диригент Арто Чифчиян разказва за годината на БКО - Добрич, плановете за 2024г. и любопитна история за началото на неговия професионален път
Разкажете ни за годината на Български Камерен Оркестър - Добрич
Освен регулярните концерти, които имахме тук в Добрич за нашата вярна публика, имахме и две много успешни гостувания във Варна и Русе. Освен това имахме гостуващи артисти, двама диригенти от Австрия - Давид Холцингер и Мартин Зигхарт, и един френски пианист Гийом Венсант. Разбира се, гостуваха и български артисти. Искам да спомена Павел Златаров, който с нас направи много хубав концерт като диригент. Той е концертмайстор на Софийската филхармония и се изявява там като първи цигулар на оркестъра, но тук дойде в качеството си на диригент и направи един много качествен концерт със своята съпруга. В календарната година сме имали 18 концерта. Сезонът ни започва през септември и завършва края на юли и общо са сезона се събират 19-20 концерта с гостуванията, които имаме в други градове.
Какво мислите за състава на БКО-Добрич?
Съставът е изключително опитен. Той е съставен от музиканти с много добра техническа и художествена подготовка. Хората са отдадени на своята работа и са изключително доброжелателни към всеки нов артист, който застава пред тях – диригент или солист. Изключително добронамерен и доброжелателен оркестър към всички, които му гостуват. Лесно се работи с тях, защото са много добри професионалисти, и с голям опит и много хубаво желание за работа.
Кое е най-голямото предизвикателство за един диригент?
Предизвикателството е от определения стандарт, който има за изпълнение, да се отиде по-нагоре, на по-високо ниво. Това изисква добро познаване на репертоара и умело поставяне на отделни пиеси в концертните програми, за да може оркестърът да се развива. Това са произведения, които не са познати на оркестъра и оттам и на публиката – така тя разширява своя хоризонт, със запознаването и прослушването на нови произведения в концертите, а оркестърът с проблеми, които тези произведения проставят пред тях за изпълнение.
Какво е бъдещето на БКО?
БКО трябва да се развива по начина, по който сега върви. Трябва да разширим репертоара, това е главна моя грижа. Да разширим и обсега на градовете, в които гостуваме. Били сме в Русе, Варна, Габрово, в София на Софийски седмици. Догодина очаквам пак да бъдем поканени на Софийски седмици, също така да имаме концерт и в Пловдив. И естествено ще търсим контакти, с които да изведем оркестъра от страната. Това става вече по-трудно, защото навсякъде финансите се съкращават. За да бъде поканен един състав, той трябва да бъде много по-добър от местните състави и да бъде на по-добра цена.
Очаквате ли покани от чужбина?
Аз търся контакти и намирам, но те също от своя страна трябва да работят на местна почва, да осигуряват финанси. Това става и с поканването на чужди артисти. Това е нещо, което още от встъпването си започнах да правя.
И в тази насока ще работим, защото оркестърът заслужава. Той е един от малкото останали, които свирят класическа музика. Ние не изпълняване комерсиална музика, за разлика от много други оркестри. Така че Добрич и оркестърът ще бъдат един бастион на класическата музика. Това е в моята ценностна система. Не искам оркестърът да залита в евтини, комерсиални проекти, които нищо няма да донесат на оркестъра, дори от финансова гледна точка. Защото ние с комерсиални проекти не можем да издигнем вкуса и нивото на публиката, напротив - ще спадне. Свирим музика, която е останала във вековете, като нашият репертоар не се стеснява само в барокова и класическа музика, ние свирим и музика от 20 век, българска музика, нови композитори. Непрекъснато това е в моето внимание - да се разшири репертоарът от композитори, стилове, епохи.
Върхов момент от годината?
Участието ни в Софийски музикални седмици. Всички реагираха много добре, много топло беше посрещането от публиката. Също и тази година БКО - Добрич беше номиниран за Кристалната лира, която се дава от Съюза на музикалните и танцови дейци, и съвсем малко не достигна да спечелят.
Какво ще кажете за Вашата Кристална лира?
Един диригент се осъществява чрез работата си с оркестъра. Тази Кристална лира, която ми бе дадена - тя повече се отнася към оркестъра. Защото диригентът се осъществява чрез своя оркестър - или могат да се развиват, или не. За следващата година имаме много интересни проекти и гостувания - световноизвестният цигулар Светлин Русев, българската цигуларка Божидара Кузманова, която живее във Виена - те ще дойдат през март. През април ще гостува Хансйорг Шеленбергер, той е диригент от Берлин, едновременно и обоист. Той е един от петимата най-добри обоисти в света. Той ще солира и дирижира едновременно. След това имаме участие в Дните на камерната музика. През май ще гостува много известен млад български пианист Иван Янъков, ще дирижира и ще свири.
Кое е любимото Ви произведение за слушане?
Нямам нито едно любимо произведение за слушане. Професионалният диригент има кръг от любими автори и любима епоха, по-близка до него, но трудно може да отдели едно призведение. За професионалния диригент най-любимото му произведение е това, което работи в момента.
Моите интерести като диригент са в този главен мейнстрийм на музиката, която е немско-австрийската традиция в музиката, която започва от Бах и свършва до модерните немски композитори на 20 век. Бах, Хендел, Хейдън, Моцарт, Бетовен, Шуберт, Шуман, Менделсон, Брамс, Вагнер…В цялата тази линия е моето най-голямо внимание като диригент. Не изключвам и другите национални школи като руска, полска и други. Във всяка една музикална култура има големи образци на гениални произведения. Музиката е необятно поле, море от произведения, които си заслужава и да се слушат, и да се изпълняват, но за съжаление нямаме толкова физическо време, да обърнем внимание на цялата красива музика, която вече около 400 години съществува.
Имало ли е момент, който Ви е дал тласък да станете диригент?
Аз имах вътрешно желание още като 17-годишен. В Пловдив тогава работеше най-големият диригентски талант в България, който аз съм виждал. Той беше млад и дойде от Ленинград, въпреки че е роден в България. Неговото име, за съжаление, се знае малко от музикантите и е почти забравено. Казваше се Месру Мехмедов. Той е роден в Дряново и там се е занимавал с музика, ръководил е самодеен хор. На едно участие на фестивал в София го слуша известният тогава композитор Тодор Попов и му казал: „Момче, ти трябва да учиш дирижиране и аз ще ти помогна“, и го изпращат да учи в Ленинград. Връща се в България, почва работа, но има известни неблагополучия с ръководството в оркестъра. Той е единственият диригент, който е спечелил два много големи международни конкурса за диригенти. Той спечели Втора награда на конкурс в Ню Йорк, като първата не беше дадена на никого и Първа награда в конкурс в Копенхаген. Това е огромно международно признание. Българин досега не е печелил два големи международни конкурса за диригент. Той беше изключително сърдечен човек, ние се познавахме. Имаше много хубаво отношение към мен, държеше се приятелски. Фактически това, което видях от него на концерт, на диригенсткия подиум, мога да кажа, че беше причината да се занимавам с дирижиране. За съжаление почина много рано, на 35-годишна възраст в самолетна катастрофа.
Източник: Дестинация Дряново
Главна цел за идната година?
Изявите на един оркестър в София са много важни, защото там е съсредоточен елитът на публиката в България. Там са всички ценители на музиката, които не са професионалисти. Там са и професори, преподаватели по музика. Едно признание от тяхна страна показва пътя, по който върви един оркестър дали е добър, дали се развива, дали е правилен. Така че аз очаквам този концерт на Софийски седмици догодина да бъде концерта на сезона за оркестъра.
Диригент Чифчиян: „Искам да пожелая здраве на всички наши оркестранти, успехи в работа и добруване и щастие в техните семейства и нашата публика да бъде все така вярна. Техните очаквания ще бъдат напълно оправдани от това, което те ще чуят, когато дойдат на нашите концерти.